Anledningar att fira

Jag inspirerades av mammas jordärtskocksoppa, som hon bjudit Andreas på idag. Jag har sett dom små mystiska knölarna , på våran ICA, flera gånger...så jag köpte några hekto och fixade till en soppa, nästan enligt hennes recept:
- en gul lök
- ett par vitlöksklyftor
fräses i smör
- 3 hg jordärtskockor skalas och skärs i bitar
- 3 dl grädde
- 2 dl mjölk i originalreceptet, bytte jag mot vitt vin, mums
Allt kokas i 15-20 minuter, passera med mixer, krydda med salt och peppar. Om den blir för tjock häll i lite mer vin och grädde.
Mamma serverade soppan med pilgrimsmusslor och västerbottenflarn. Här finns varken musslor eller västerbotten, så jag gjorde helt enkelt några baguette-skivor med smör och ost  i ugnen.
Soppan avnjöt vi med lite champagne, en piccoloflask vi hittade i skafferiet.
Vi skålade med "absent friends", Andreas på foto samt  Kronprinsessan Victoria och hennes Daniel på TV.
Det smakade fantastiskt !! En förrätt att bjuda på någon gång...

                          


Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för påminnelsen. Jordärtskockor lär var väldigt enkla och tacksamma att odla. Det ska jag försöka mig på i leran på ön.

2009-02-25 @ 13:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0