Bačina Vino

Igår kväll var vi och några vänner inbjudna till Aleksander Milutnović lansering av sitt vin Dolina Barrique, samt middag på restaurang Pahuljica. En jättetrevlig kväll som inramades av det goda vinet gjort av druvorna Cabernet Sauvignon 60%, 30% Merlot, Cabernet Franc 10%!
Aleksander kom till Sverige 1967, som 10-åring, han bor och verkar i Helsingborg och har nu uppfyllt en gammal dröm att producera sitt eget vin och att sälja det både i Serbien och Sverige. Vi önskar honom lycka till och ser fram emot att träffas igen!

Innan den trevliga kvällen träffade jag mina vänner Mira, Lydia, Tori och Elena för att för första gången i mitt liv spela Mah Jong. Det var riktigt roligt och så småningom ska jag nog komma på vad det går ut på...
Det får bli istället för Bridge, så länge.

Mycket händer här just nu, vi får inbjudningar till olika tillställningar! Det är dags att förnya våra visum. Advent står för dörren, glöggen och pepparkakorna är på  gång. En rolig tid som inte ger mycket utrymme för att formulera en rapport  i ämnet samhällsprofil, det får bli det det blir.
Som ungdomarna säger det finns "omtentor", men inga "omfester":))

Oj, glömde berätta att julbazaren är på gång igen och att jag i år skänker tillbaka "skapelsen" jag vann som första pris förra året, till årets lotteri. Den har alldeles nyss lämnat vår lägenhet och jag känner mig fri!!

Ketchupflaskan...

Livet är som en ketchupflaska... först så händer ingenting, ingenting, sen kommer allt på en gång! Så känns det just nu!
Jag klagar ibland att vi inte gör något och att det inte händer något, men den senaste tiden har bara rusat fram. Att jag inte bloggat beror på att det krånglat med datorn och att ladda upp bilder.

Hur som helst när vi var i Gävle hann vi också uppvakta pappa som har fyllt 75, han hade sagt ifrån all uppvaktning, så vi bjöd honom och mamma på middag istället. Våra ungdomar lagade maten och vi skötte dukningen. Det blev riktigt lyckat och gott. Och jag tror faktiskt att han uppskattade det, i alla fall:)

Veckan efter upplevde jag årets första snöstorm, plugg i Stockholm och en massa mystid med Andrea och Alexander. Jag sov på deras soffa och första natten sov Andrea med mig och den andra natten, Alexander. Jag vågade knappt röra mig, bara snusade på dom och kollade att dom andades, samtidigt som mina svettningar bara försvann...

Jag far som en skottspole mellan Sverige och Serbien och samlar poäng hos Miles and More, allt för att bli en "frequent flyer".

Mina första 7,5 poäng på utbildningen är godkända, skönt!

I helgen var Claes och jag till Slovenien, lite tjänst och mycket pleasure!
Vi började i Maribor, en otroligt söt stad i norra Slovenien och vi åt en fantastisk middag på restaurang Rozmarin, ett tips för er som planerar en resa dit. Morgonen efter var det spöregn och besök på bussdepån där Mercedes visade en av sina nya bussar, 9 meter. Jag klev till och med ner i smörjgropen och kollade under bussen, jisses vad mycket grejer och kablar det finns där, åkte en provtur, helt OK.

Efter lunchen for vi vidare och nu var det besök på Radgonske Gorice, där vi fick se hur det går till att tillverka deras chanpagne, Radgona Gold. Från druva till färdig dryck tar det FYRA år, inte underligt att det är dyra droppar. Det smakade jättegott! Och vi kan bara hålla med:

"Champagne is the only wine
a lady can drink as much as she wants to
and still remain beautiful."
(mistress of Louis XV)

Mera bussar på bussfabriken i Murska Sobota...
Sen var vi framme i Moravske Toplice och det stora hotellet med spa-anläggning där vi bodde och trivdes två nätter och umgicks med bussfolk.

Lördagen ägnades åt golftävling och vi som inte tävlade fick en två timmars kurs i golfens ädla konst, på österrikiska. Men det är väl bara att slå rakt och långt, eller??
Så huka er nu alla Wahlman-golfare, nu är jag på gång!

Såklart, var det bara en provsving, bollen ligger ju kvar!

Händelserik helg

Hela familjen samlades i Gävle på fredagen.
Claes och jag hade startat tidigt i Belgrad och hade i lunchtid en fantastiskt vacker inflygning över Stockholm! Jag kunde till och med lokalisera Stendörren.

På kvällen hade vi bjudit in till lite "Drinks and Nibbles" och stugan var full. Alla var glada och på festhumör, så ljudnivån var inte att leka med. Tur att de klagande grannarna flyttat. Vi kom inte i säng förrän i fyratiden.

Fortsättning följer...

Skakigt

I natt vaknade jag till av att sängen skakade. Väckte såklart Claes för jag blev rädd, jordbävning? Fyra kraftiga skakningar sen var det lugnt, men jättesvårt att somna om. Nu förstår jag hur Carolina kände det när det skakade i Helsingborg... Riktigt läskigt.
Claes ringde nyss och berättade att epicentrum var i Kraljevo, och där är det skador.