Augusti i Belgrad

Ja så var då vårt vardagsliv här i Belgrad igång igen. Claes började jobba den 9:e och mina sysslor har sakta, sakta tagit fart.
Det jag började med direkt var min träning, tre gånger i veckan, vilket har blivit ett behov, även om det tar emot vissa dagar. Jag går iväg ungefär samtidigt som Claes går till jobbet och när jag är färdig har jag dagen fri. Det brukar vara riktigt gott med en espresso på balkongen efter duschen!
Mina vänner börjar komma tillbaka efter sommaren. Jag träffar en del nya spännande människor och en del ger sig av till sina hemländer.
I fredags hade vi Cecilie, Even och Berit-Sofie här på eftermiddagen, så dom slapp dra omkring på gator och torg i väntan på flyget. Berit-Sofie är 1½ år och gillade att svalka av sig i badkaret samt leka med alla mina knappar, vi kommer nog att hitta såna lite här och där ett bra tag framöver. Både Carolina och jag minns hur skojigt hon hade med Anne-Christines stora burk med knappar engång i tiden. Flyget tog dom sedan tillbaka till Norge efter 4 år i Serbien, det kändes riktigt konstigt och tomt.

Vädret har varit underbart hela tiden med sol och värme som vi gillar, inte under +30 grader om dagarna.  På helgerna när Claes varit ledig har vi passat på att sola och bada, antingen i Vrujci med Marianne och Marko eller heldagar på supersköna solsängar på Ada.
Marknaden dignar av vattenmeloner, nektariner, plommon, hallon, blåbär och björnbär, som vi frossar i. Smakerna är otroliga på dessa frukter som fått mogna färdigt i solen.

Jag har kommit in på distriktssköterskeutbildningen på Karolinska Institutet, Huddinge. Känns riktigt roligt och spännande. Utbildningen är på distans och halvfart, vilket innebär 2½ års studier. Uppropet är på tisdag. Så nu packar jag som bäst för några dagar i Sverige, åker kl 13.

Vi kanske ses!

Kroatien

Från Montenegro åkte vi alltså över gränsen till Kroatien och trängdes vid alla passkontroller med alla andra som också "bytte stuga" en lördag. Riktigt orutinerat kan man tycka så här i efterhand.
Men vi körde vidare och färjade över till Hvar. När vi körde upp bilen mot Mirkos hus, tog Fredrik och Andrea emot oss med ett enda stort leende. Mitt hjärta smälte i vanlig ordning och var sedan plaskblött hela veckan som jag fick umgås med Andrea och Alexander! Dom har hunnit bli riktiga små charmtroll med egna viljor...och så underbara att vara tillsammans med.
Där var alltså förutom de små, även Karolina, Fredrik, Mirko och Anka (Mirkos syster). Veckan ägnade vi åt att leka och pyssla med barnen, sola, bada i kristallklart vatten, äta gott, umgås och läsa böcker. Vill ni läsa en rolig bok? Köp "Hundraåringen- som klev ut genom fönstret och försvann" den är riktigt rolig!

Perfekt torkväder var det  hela veckan!

Andrea kom på hur det går till att krypa och Alexander tar sig fram på armarna...
skulle lagt upp en liten film, men vet inte hur det funkar.

PS. Det är Carolina som letar lägenhet i Stockholm

Semesterslut...

För min del handlar det om att jag haft semester från bloggandet.
Det började ofrivilligt eftersom internetuppkopplingen var mycket dålig. Visst är det häftigt hur snabbt man kommer in i andra vanor, jag som för det mesta bollar runt olika tankar i huvudet om vad jag ska skriva på bloggen, hur jag ska formulera mig osv. Här satt jag hela förra veckan utan nåt vettigt att göra och kom inte ens igång att skriva. Hur som helst har vi haft en jätteskön semster under tre veckor och är sen en dryg vecka tillbaka i Belgrad.

När jag slutade skriva senast skulle vi få besök i Montenegro av Helena och Tom.
Vi åkte till Dubrovnik och hämtade upp dom och sedan hade vi en fantastisk vecka tillsammans. Så enkelt och glatt i goda vänners lag. Det gjorde oss gott med mycket, skratt, vila, god mat, god dryck, vacker utsikt, bad dag och natt, samt utflykter både till sjöss och till Dubrovnik.

Rosa champagne både inledde och avslutade vår härliga vecka tillsammans :)
Vi är riktigt riktigt nöjda och jag vet att vi delar den känslan med våra gäster...

Efter ytterligare två dagar i MN pckade vi också ihop och gav oss iväg mot nya äventyr...