Balklänning

Redan i december visste vi, att vi skulle få komma på fest i Wien under februari. Att det skulle vara långklänning visste jag också. För några veckor sedan kom då inbjudan och jag förstod att det var en stor bal, på Hofburg med sisådär 5000 gäster...Tittade på hemsidan, speciellt hur det sett ut tidigare om åren  http://www.kaffeesiederball.at/   ....
och mina klänningsplaner ändrades ganska dramatiskt, här får det lov att bli frasande siden i en elegant klänning. Claes vägrade tvådelat, som jag tänkt mig, tantigt?
Jag insåg också att jag behövde hjälp, att sy, av en sömmerska, mamma som brukar hjälpa mig finns ju inte här.  Claes var också orolig att jag inte skulle bli färdig i tid, han gillar inte när jag syr det sista i bilen eller så, han är så lättstressad...

Hörde mig för lite bland mina vänner om sömmersketips, men inget var aktuellt.
Hittade ett visitkort jag fått i en tygaffär i somras, provade att ringa det numret till Brana den 20 januari, men hon pratade bara serbiska.  
På kvällen ringde telefonen och någon frågade mig om jag sökt en sömmerska under dagen, vilket jag ju gjort. Det här var sömmerskans systerdotter Milica, som undrade vad jag ville ha hjälp med. Jag beskrev ärendet och vi kom överens att träffas hos Brana kvällen därpå.

Jag hade skaffat tyg och ritat upp en modell, Claes fick skjutsa mig. Det känns bra att inte gå ensam första gången.
Brana är nog ca 40 år och bor på första våningen i ett typiskt serbiskt "hyreshus". Lägenheten är inte stor, ett rum på max 40 kvm, med en liten kokvrå. Där har hon två bäddsoffor, ett mat bord, några garderober och två industrisymaskiner. Alltså hon både bor och arbetar i samma lägenhet. Och inte minst RÖKER, det är nackdelen.

Hon ingav stort förtronde, när vi "diskuterade" modellen och hon tog alla mått och skissade i sin svarta bok. Vi skulle höras via Milica veckan efter.

Torsdag 29 januari, dags för första provningen, nu åkte jag själv. Hon hade sytt ihop och hade förstått precis hur jag ville ha det och gjort ett jättebra jobb. Det behövde bara klippas ur lite i halsringningen och nålas in i ärmarna. Klart på lördag kl. 14!!

Klänningen satt precis och både Claes och jag var mycket nöjda, det ni! Hon fick förutom betalningen 5000 dinarer, en bukett vårblommor, det är ju helg! 
Här har skapats ytterligare en värdefull kontakt, både för mig och mina vänner i Belgrad. Det är helt lysande!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vi har tittat på bloggen. Klänningen är

jättesnygg.Jag har nästan fixat detta svar själv.



Kram mamma.

2009-02-01 @ 10:21:01
URL: http://ggibelgrad.blogg.se/
Postat av: Helena

Du är jättefin och det kommer att bli en oförglömlig bal på slottet.

2009-02-01 @ 11:03:41
Postat av: Liz

Åhhh, jag vill också gå på bal! Så underbart, roligt att få klä upp sig! Får nog hålla med Claes det är snyggare med hel klänning! Hoppas den blir riktigt fin!

Kram på er!

2009-02-01 @ 20:48:42
URL: http://www.123minsida/Hagadogs
Postat av: Ettan

Hej Gilla!Jättesnygg klänning!Det blir säkert en toppenfest i Wien.

2009-02-02 @ 11:20:03
Postat av: Kickan

Du är jättesnygg i den klänningen Gilla.Hur många baler har du varit på? Jag har varit på bal endast en gång i mitt liv.Lånade föresten smycken och en cape av dig. Jag var så nervös att dom andra damerna inte var lika uppklädd som mig så Göran fick åka fram till entrén före mig och speja innan jag klev ur taxin!!Dom hade fina klänningar men ingen lika fin som min ! Ett minne för livet.

2009-02-02 @ 13:18:08
Postat av: Bernike

Med den klänningen kan du inte få annat än trevligt på balen. Inte kul om man inte är bekväm.



Kul! // Kramiz.

2009-02-02 @ 20:53:43
Postat av: Svea

Ja, den klänningen var precis vad Du borde ha. Den är precis i min smak och stil. Må Du får riktigt roligt, när Du svänger runt i palatsets salar!!!

Kraaaaam!

2009-02-09 @ 14:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0