Lördag i Wien

Efter fem timmar i sängen, var det dags för en ny spännande dag i Wien. Jag ville absolut se träningen på Spanska ridskolan, som höll på mellan 10 och 12. Claes följde snällt med och vi betalade 12 Euro var för att titta när dom tränade Lipizzanerhästarna till musik ! Snacka om balsal för hästar, stort, vitt och fint med tre kristallkronor i taket, det luktade inte ens häst... Mycket imponerande :!  Jag har lite kvar att träna på med min ridning....




Sen var det dags för ytterligare en turistfälla, äkta Sacher-torte med grädde, på Hotell Sacher. I över 175 år har man bakat denna tårta, enligt samma recept och varje år säljs 360 000 tårtor!


Lunchen idag avnjöt vi tillsammans med våra vänner, som också vaknat till liv igen, i ett före detta orangerie,
"Brasserie Palmenhaus".
Vi gick en stund på stan och kollade i skyltfönster, nu förstår jag var dom hittar alla underbara klänningar, jag kanske ska satsa på en röd nästa gång :-)  pris 3495 euro, som hittat !!


Jag trodde Österrike var ett modernt land, men döm om min förvåning när jag inte kunde betala mina ostar och annat smått och gott jag köpt på mataffären, med Visa-kortet. Jag fick gå till bankomaten, ta ut cash och gå tillbaka och betala.
Inte heller har dom affärerna öppna på söndagar.

Efter eftermiddagsvilan var det så dags för besök på Wiener Staatsoper, en av de främsta operascenerna i världen, generalsponsor för operan är Lexus !
Vi hade biljetter till Salome, av Richard Strauss. Nu är opera egentligen inte min grej, men jag kan väl så sakteliga lära mig. Det var i alla fall mycket mäktigt att vara i denna vackra fullsatta lokal och se opera av världsklass, med en mycket elegant publik. Jag hade läst på lite innan och visste att det handlade om  Salomes förföriska dans för Herodes, för att få Johannes döparens huvud på ett fat....Fruktansvärd historia. Vad jag inte förstod var att jag kunde läsa hela texten på engelska, i nån liten manick på stolen framför mig. Det får jag testa nästa gång. Sångarna var jätteduktiga och hade mycket vackra kostymer!

Wien är balernas, musikens, konstens, kaffeernas och  den goda matens stad !
Så vi avslutade dessa händelserika dagar med Monika, Stefan, Inna och Maxim, med att gå på Japansk restaurang.
Otroligt fräscht och gott på alla vis! Men som ni ser har jag nåt mer att träna på,  Äta med pinnar !




Ett stort tack till Wien och allt jag fått möjlighet att uppleva tillsammans med underbara människor!
Och en sak är säker, hit kommer jag gärna tillbaka, för att bara ha tid att strosa runt i stan och titta på allt vackert och sitta ute på nåt av alla 3000 kafféer med en espresso...

Kommentarer
Postat av: Ettan

Hej Gilla!

Otroligt vad du kan åstadkomma på din blogg. Jag hinner inte med att läsa allt märker jag. Och ändå tar jag en sväng här varje morgon. Vad mycket trevligt ni fått vara med om. Sachertårtan med grädde ...mmm... där skulle Magga varit med och smakat. Ha det bra och hälsa Claes. Kram från Järvsta

2009-02-18 @ 18:25:50
Postat av: Bernike

Jösses vilken ridsal!!! Ska visa Jossie bilderna imorgon. Lerviks stall ska ju byggas om snart. kanske kan det här vara en ide´??!! ;o)

2009-02-21 @ 00:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0