Ny karriär...?

Jisses, idag har jag träningsvärk, lite här och där. Det är många faktorer som kanske spelar roll. Att det blåste halv storm igår och min häst var lite extra sprallig. eller att jag promenerade ganska långt och bar på en tung väska, efter mitt besök hos ortopedläkaren. Han som vänligt talade om  att mina fötter är normala för ålder och tidigare leverne- läs högklackat och spetsigt ! Att det domnar i tårna och gör ont i fötterna får jag lära mig att leva med. Platta, rejäla skor med ilägg är det som gäller. Fy tusan vad tråkigt.... Det var inte vad jag såg fram emot med att bli 50.

Nej, jag startade min nya karriär igår....
När jag fyllde år var det en av mina presenter, som jag inte riktigt förstod... En målarlåda, med akrylfärger, penslar, spatel och en  duk,  jättefint :-), men vad var egentligen eran tanke frågade jag Marcus och Viktoria. Möjligen har dom sett nån talang som jag själv har missat. I och för sig har jag alltid gillat färger och former... Lådan fick så klart följa med till Belgrad och i två månader har jag sneglat på den, öppnat den, tittat efter motiv, letat lite på internet och funderat...hum.
Hur ska jag angripa detta ?

I tisdags tog jag mig samman efter att ha skvalat i örat på Helena, tack vännen!  gick ut på stan och hamnade på en konstutställning. Massor av stora, fina och glada målningar. Konstnärinnan MAŠA, var där och vi pratade lite om hennes utställning, tyvärr sista dagen. Av en händelse frågade jag om hon möjligen hade kurser i att måla....JAVISST!
Varje torsdag på Mali Monmartr (Lilla Montmartre) Jag var hjärtligt välkommen att testa. Jag berättade om min målarlåda och hon tyckte att det bästa, för nybörjare, är att börja med kolkritor. Jag skaffade kritor och brunt papper och var redo !!

Med papper och kritor under armen, och ett "Lycka till" från Claes begav jag mig iväg, strax innan halv åtta, på kvällen.. Bara fem minuters promenad hemifrån, perfekt.
Jag var väntad,  föreståndarinnan hälsade mig välkommen och visade runt i den vackra, gamla  lägenheten med högt i tak. Jag pratade lite med de andra, tre kvinnor i min ålder och fyra unga tjejer. Tjejerna jobbar med sina inträdesprov till konstlinjen på universitetet. Dom andra utvecklar sin hobby.

Så kom Masa, hon är en härlig kvinna på 30, som bara utstrålar glädje. Vi satte igång direkt, hon skar till papper, satte upp dem på ett staffli och sade åt mig att göra vad jag ville idag, så hon skulle kunna se hur jag använder kritorna....
Det blev ju tillt direkt, där stod jag med kritan i handen och visste inte vad jag skulle göra.
Ny idé, jag fick dela in pappret i fyra delar, som ett fönster, och i varje del skulle jag rita av en flaska. Sagt och gjort, den första blev för kort och tjock, den andra fick för lång hals etc.
Nästa uppgift var, att göra om samma sak på ett nytt papper, men då fick jag lära mig hur man mäter ut, måttar, kollar proportioner och disponerar ytan på ett annat sätt, helt enkelt de allra första grunderna i att måla. Masa var orolig att jag tyckte det var tråkigt, men jag tyckte det var jättespännande. Jag fick beröm, för att jag fattade snabbt och hade en blick för hur det skulle bli !
Tre timmar framför staffliet gick jättefort, men tog på rygg och armar, därav träningsvärken...
Nånstans mitt i hade vi "fikapaus", och eftersom vi nästan var i Paris, som en av kvinnorna sa, så serverades vitt vin med druvjuice...
Vilken häftig kväll, i en helt ny värld, tack Marcus och Viktoria !



Den här målningen av MAŠA, var den jag fastnade mest för på hennes utställning...
Min målbild är klar !

Kommentarer
Postat av: Helena

När jag läste om din målarlåda lät det som en självklar present till dig. Du har ju sån känsla för färg och form. Och visserligen framställer du ditt besök på konstutställningen som lite av en slump men tror du på den?

2009-03-06 @ 09:24:04
Postat av: Frida

Spännande! Du måste visa dina talanger här också tycker jag, jag är nyfiken :)Tavlan här ovan är verkligen vacker, skulle passa på en vägg hemma hos mig ;) Lycka till blivande konstnärinnan!

Kram!

2009-03-06 @ 09:29:22
URL: http://fiddeli76.blogg.se/
Postat av: Ettan

Välkommen till "ont-i-fötterna-klubben". Jag hade ju tur att det inte började förrän vid 65. 50 års knatande i högklackat varje dag på jobbet har satt sina spår i hallux valgus, hälsporre och nedsjunkna fotvalv. Inte roligt att bara få titta på sina fina skor i garderoben. Vad gäller måleriet så har du många på mormors sida som var konstnärliga. Så lycka till.

Kram Ettan

2009-03-06 @ 11:58:59
Postat av: victoria

Kul att presenten uppskattades! Låter superbra att få lära sig grunderna av en duktig målare också. Jag gick själv på kroki-målning under studenttiden, vilket var intressant på många sätt : )

/ Victoria

2009-03-06 @ 15:13:49
Postat av: Ewa

Det var ett roligt inlägg hi hi. Lycka till med målningen. Tyvärr har varken jag eller mina barn fått några arv från den konstnärliga släkten. Allt Malin ritade när hon var liten såg ut som sälar oavsett om hon ritat en häst,katt eller hund.

Hoppas få se några bilder på dina målningar.

Kram E

2009-03-08 @ 21:53:05
URL: http://www.spicyewa.se
Postat av: Kickan

Obekväma fötter är ett släktdrag. Alla mina syskon har någon form av problem med Halgus Valgus eller vad det nu heter.Läkaren som opererade mig påstod att det beror på högklackade skor men jag tror inte att min bror Kenneth har gått i sådana. Nog för att han ibland verkar lite feminin men där går nog gränsen.Skämt åsido,får jag göra en beställning på dina framtida konstverk?

Behöver ha lite tavlor till sovrummet.Vad som hellst utan flaskor går bra.

Kramis

2009-03-10 @ 16:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0