Oliver

MÖTEN, med människor, är ju det som fascinerar mig allra mest här i livet. Det har det alltid gjort.
Igår kväll var jag hos Deborah och fick äntligen möta Oliver !  Oliver är en pigg liten kille som verkligen har huvudet på skaft. Han är en framåt, helt oblyg treåring, som älskar uppmärksamhet och inte har nåt emot att konversera tanterna.
Jag träffade hans mamma R och pappa K också, men dom har jag träffat tidigare.
Det som verkligen är häftigt med Oliver är hur han hela tiden växlar obehindrat mellan sina språk. Han pratar ungerska med mamma, norska med pappa och engelska med alla andra, flytande alla tre språken !! Jag pratade svenska en stund och då tittade han frågande på sin mamma och undrade om jag också pratade norska ? När jag sedan övergick till engelska igen, undrade han varför jag inte fortsatte med norska. Jag förklarade att det var artigt att prata engelska eftersom Deb inte förstår norska, det svaret var han helt nöjd  med.
När  mamma R hämtade honom på dagis igår, kunde hon höra honom prata serbiska med en pojke, eftersom den pojken inte kan nåt annat, förklarade Oliver för mamma...



Här har Oliver bjudit in mig i TV-soffan och vi tittar på Ice Age, tillsammans. Det är en datoranimerad film

som utspelar sig under istiden. Den handlar om sengångaren Sid, mammuten Manny,  sabeltandade tigern Diego och lille Scrat med sitt ekollon. För artighets skull valde han att se filmen på engelska istället för ungerska, som han alltid brukar välja annars. Det var jag glad för -:)


Kommentarer
Postat av: Ewa

Men gud vad häftigt. Så liten och så många språk. Söt är han oxå :-)

Kram E

2009-03-10 @ 11:56:08
URL: http://spicyewa.blogg.se/
Postat av: Bernike

Ja, det var verkligen häftigt. :o)

2009-03-11 @ 10:58:26
Postat av: Emma

Shit, häftigt! Det är verkligen fascinerande med språk och utbytet av andra människor, speciellt en så liten... hoppas allt är väl med dig! Kram

2009-03-11 @ 20:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0