Nyfrissad

Spännande möten fortsätter att komma till mig. Åt  lunch med Deb och Biljana. Det var första gången jag träffade Biljana en ljuvlig ung tjej, 27,  hon är full av energi och har en massa ambitioner. Vilket inte är helt enkelt i Serbien med hennes romerska ursprung. Hon har studerat grekiska och journalistik och jobbar på en tidning med deras "hälsospalt" och har dessutom just fått ett erbjudande om att skriva en encyklopedi om romer på serbiska. Hon ska göra en massa research och har ett år på sig att skriva. Hur spännande är inte det?  Visste ni att zigenarna har sitt ursprung i Indien?

Idag har jag också varit till Nero, som alltid fixar mitt hår. Ringde igår för att boka tid, han berättade att han slutat på salongen där han brukade jobba och han håller på att öppna sin egen salong på söndag! Men det var helt ok att jag kom hem till honom och hans söta familj...
Mitt i Belgrad hyr han ett inklämt litet hus med en liten, liten gård, i ena delen bor han och familjen och i den andra håller han på att inreda sin salong, Hair studio Shero, är ett romerskt ord för huvud, så han är också i grunden romer.
Så där satt jag mitt i hans sov/vardagsrum och fick håret färgat, jag fick stå böjd i duschen och tvätta ur det själv och sedan satt jag där igen och blev klippt och fönad,  ingen spegel att kolla i. Lille Noah lekte omkring oss och allt kändes helt ok!
Det skulle varit i Sverige det....
Första gången jag var till Nero kommer jag aldrig att glömma. Han färgade mitt hår, klippte lite och jag blev så snygg. Klockan var 20 när han var färdig och jag sade att jag skulle stå och sova den natten. Låt din man bjuda ut dig på middag, sa han. Han är inte hemma, sa jag. Gå ut med dina vänner då, sa han. Jag har inga vänner, sa jag samtidigt som jag kände mig väldigt väldigt ensam och utlämnad...

Men saker och ting ändras, ännu en gång snygg i håret, men med goda vänner,  har jag varit med Deb och Mira i Senjak och ätit en god middag. Vi har pratat och skrattat och umgåtts på ett avspänt sätt.

Kommentarer
Postat av: Bernike

Få människor uppskattar det lilla som du gör Gilla. Det gör dig unik.<3

2009-05-21 @ 13:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0