Bearnais

Igår år vi en god farsdagsmiddag men oxfilé, ugnsrostade grönsaker och hemlagad bearnaissås! Jag har gjort sån sås flera gånger förut och för det allra mesta brukar den skära sig...
Den är gången konsulterade jag Fredrik,, han brukar alltid säga att han aldrig misslyckas med att göra en bearnais. Och nu tar jag mig friheten att sprida hans knep. Han reducerar(kokar ihop) vinäger, vatten, lök etc som vanligt och silar av det, sen kommer knepet, han vispar äggulor och smör över vattenbad och häller sist av allt försiktigt i den reducerade blandningen. Helt enkelt lite omvänd ordning, annars som vanligt vad det gäller recept och så.
Klart som korvspad eller hur?
Hur som helst blev det den godaste bearnais jag ätit, men så hade jag också frisprättande ägg från Vrujci!
Resterna som jag åt till lunch idag fick dock bli med kall sås, vågade inte chansa...

Ikväll har vi kollat på en ny reality-serie på 5:an, Ullared! Vad får dom allt ifrån och som Carro brukar säga, var kommer alla konstiga människor ifrån???

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Eeeehh!? Ann-Sofie Udd, brukar åka till Ullared!

2009-11-09 @ 23:01:32
Postat av: Kickan

Jag kunde heller inte motstå att titta på Ullared.

Tyvärr har jag nog en obotlig skada sen korvtiden för jag tänker alltid när jag ser att det är mycket folk i rörelse på olika tillställningar att

"där skulle man vara med en korv vagn"

Tack för tipset på Bea såsen.

Kram



2009-11-10 @ 17:17:03
Postat av: Anonym

En del kommer från Gävle!

2009-11-11 @ 15:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0