Jul i vårt hus

Åtminstone julfint med både adventsljusstakar, tomtar och gran har vi nu i Belgrad.
Claes och jag har hjälpts åt på bästa sätt. Han har plockat upp och satt ut grejerna och jag har flyttat om...
Igår gjorde vi också glögg och pepparkakor. Jag kan dock konstatera att bakandets konst inte är ärftligt, åtminstone inte från far till son. Jag fick helt enkelt ta över baket, och jag åt bara lite deg.

Till middag hade vi Janson.

Men även i Serbien slaskar Anders....
Grattis ANDREAS!!

Kommentarer
Postat av: Kickan

Hej

Visst är det gott med glögg och pepparkakor med ädelost?

Jag har under 30 års tid gjort din mammas glögg som är väldigt god.

Här är receptet om det är någon som vill prova.



1 fl rödvin (det går utmärkt med någon billig sort)

10 cl ren sprit (det går bra med hembränt)

4-5 bitar kanel

1 bit ingefära

20 krydd nejlikor

1 tsk kardemumma kärnor

1 pommerans skal

3 dl strö socker

1 tsk vanilj socker

Mandel

Russin



Krossa kardemumman och bryt sönder kanelen

Blanda kryddorna i en skål och häll över spriten.

Låt stå ett par dygn.

Sila bort kryddorna

Häll vin och sprit i en kastrull och tillsätt socker,vaniljsocker,mandel och russin och låt det sjuda.Ej koka för då försvinner spriten och det är ju onödigt!

Jag brukar även spetsa till den med lite konjak.



Den här glöggen är jättegod.

God Jul/Kickan

2009-12-03 @ 08:15:22
Postat av: Bernike

Ni verkar inte ha så värst stor brist på jul i Belgrad heller. ;) Mer än vad vi har.



Julskinkan är snart uppäten, men vi gör en till till jul, så då är ni varmt välkomna.



Pöss. ♥

2009-12-09 @ 22:54:26
URL: http://fulaankungen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0