Jul igen

Knappt har vi firat färdigt jul och nyår på vårt eget vis, förrän det är dags för de ortodoxa serberna att fira sin jul, enligt den Julianska kyrkokalendern.

Igår den 6 januari var det julafton, sista dagen på fastan och kommersen var i sitt sluskede för att sälja "lövruskor" av ek, kompletterade symboliskt med halm, vetekorn och majs.(Möjligen en ny affärsidé för er på Haga med 27 ekar?!) Jag har ännu inte riktigt fått klart för mig varför.

Julen firas under fyra dagar och på julaftonen äter man uteslutande vegetarisk kost.

På juldagen, alltså det som varit idag och alla varit lediga, äter man ett särskilt bröd, esnica, som bryts och delas ut till familjen. Vanligt också är att man äter ett Serbiskt Ortodox Julbord där man inleder med en buljongsoppa på kyckling, kåldolmar i surkål, Kött oftast helstekt spädgris. Till detta ett stort antal sallder, korvar och måltiden avslutas alltid med några sötsaker och därefter välförtjänt vila.  

Eftersom det regnat för fullt och Claes varit ledigt har vi haft en lugn dag hemma. Jag har jobbat med min skoluppgift som ska vara inne senast på söndag och var så lycklig när jag skickade in den redan idag! Men säg den lycka som varar, ungefär samtidigt fick jag besked om att förra uppgiften inte är godkänd, utan måste kompletteras:(

Och vi som ska åka iväg med Marianne och Marko till Zlatibor i morgon...

Nu har jag bokat nästa Sverigeresa, åker härifrån den 18 januari, för att hinna träffa Carolina några dagar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0