Berlin

I helgen var det Berlin som stod på programmet och i ärlighetens namn har jag verkligen fått läsa på. Tack Tina och Anna, jag bara älskar min kartbok, som alltid hjälper mig att hitta rätt i världen. Hur var det nu med Berlin, när föll muren, när byggdes den och varför?? och hallå, varför behöll man halva Berlin, helt omgivet av Östtyskland, det är inte helt lätt att förstå alla turer som politiken tar... Att vara gift med Claes som har historisk koll på allting, gör att jag gärna läser på i min ensamhet innan jag avslöjar min okunskap. Så även denna gång. I förra veckan plockade jag fram turistböcker, samt googlade runt. Jag har sagt det förr, hur skulle jag klara mig utan internet?!
Vi landade på fredag fm i Berlin, efter incheckning på Hotel Palace, samma grupp av hotell som Grand Hotel i Stockholm, tog vi oss till kontoret, behöver jag säga att Claes skulle jobba?? . Vi passerade Brandenburger Tor och riksdagshuset efter vägen till kontoret. Hur är det att vara med sin man på jobbet?, att jag aldrig lär mig, när han jobbar så springer han fort och är egentligen väldigt osocial, dvs inte mycket att umgås med.
Så när han skulle ha möten på jobbet, begav jag mig ut i staden med karta och guidebok på egen hand, soligt och varmt och ömma fötter redan från början. Gick mina egna vägar till Pariser platz och Brandenburger Tor igen och tittade i lugn och ro från olika håll. Promenerade efter Unter den Linden och tittade på alla storslagna byggnader. Åt en sparrissoppa och fortsatte ner till Gendarmen market och kvarteren däromkring. På Galeries Lafayette strosade jag runt en stund och handlade några ostar och annat smått och gott i deras delikatesavdelning. Checkpoint Charlie fick jag också med på min kulturella runda innan fötterna inte ville vara med mera. Det är vansinnigt svårt att tänka sig muren och att människor inte kunde röra sig fritt som de ville...

Ett varmt bad, inspirerad av Andreas, var precis vad den varma kroppen och de ömma fötterna behövde efter en dag på stan och som förberedelse inför kvällen. Claes dök upp på bra humör och ledig! 
Genom fönstret såg jag en mysig pool bakom hotellet, men döm om min förvåning när jag såg alla nakna människor som vandrade runt där... tyskarna gillar tydligen att bada nakna i tid och otid. Enligt vissa källor var det det enda som östtyskarna kunde göra för att hävda sitt oberoende, de var ju kontrollerade på alla sätt i övrigt. Gå utan kläder gick bra, men dom måste ha badtofflor!!
 
Kvällen inleddes hos Claes´chef och fru, med champagne och smårätter på deras stora veranda. Totalt var vi ett trettiotal personer, kollegor med fruar som träffades för första gången. Vi hade mycket  trevlig och bjöds sedan en fantastisk avsmakningsmeny på deras mysiga kvartersrestaurang. Välordnat på alla vis!!



Lördag begav vi oss ut i staden igen, hade tänkt oss ett besök i riksdagshuset och den stora glaskupolen, men det var det många andra som också tänkt sig. Vi orkade inte köa.




Lite kyla och störande regn gjorde att våra planer på en guidad rundtur med Segway, tyvärr också utgick:( Det hade varit läckert!
Se hela bilden








Vi strosade runt mellan regnskurarna och avslutade med ett besök på KaDeWe, ett av världens största varuhus. Jisses vilket utbud, även om jag hade pengarna skulle jag inte kunna välja. Delikatessavdelningen på sjätte våningen hade ALLT!


Lördagkvällen träffade vi två kollegor till Claes och deras fruar. Vi gick på tysk pub, vilket är mycket fascinerande då det är ett ställe där alla träffas, både gamla och unga. Man umgås, dricker öl, lyssnar på musik och dansar. Läckert på sitt sätt! Denna kväll var det en grupp som spelade Beatles, dom var duktiga och medryckande, men jag som inte tycker speciellt bra om Beatles, tyckte det var för mycket med tre timmar. Hur många låtar har dom gjort egentligen?? Dessutom går det ju inte att prata när det spelas...

Trötta och nöjda är vi ikväll tillbaka i Belgrad. Vad är det dom säger??
"Borta bra men hemma bäst"

Kommentarer
Postat av: Ewa

Ja hur klarade vi oss utan internet? Skrattade gott åt nakenbadarna med tofflor :)

2010-06-13 @ 21:56:22
URL: http://www.spicyewa.se
Postat av: Söderkis

http://res.se/serbien/belgrad/belgrad-det-nya-berlin

2010-07-16 @ 10:15:07
URL: http://www.travelquarter.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0