Ockelbo

I måndags fick jag efter att ha halkat på isiga vägar upp till Ockelbo, en rivstart i hemsjukvården med min handledare, en erfaren distriktssköterska K. Vi har åkt runt i stugorna kring Ockelbo, Åmot och Lingbo på ställen jag inte ens visste att de fanns. I en enslig stuga berättade mannen att det brukar gå både björn och lo på hans gård och att vargarna inte är långt borta, Huh! Många gamla blir väldigt ensamma när de är kvar i sina gamla hus, där de kanske bott sen de var barn, standarden är inte alltid den bästa och husen är kalla och dragiga medan de förfaller. Den enda kontakt de har kan vara med distriktssköterskan och hemtjänsten, samtidigt som det är skönt att vara i sin välkända miljö.
Till Ockelbo med omnejd kommer också flyktingar från olika krisdrabbade områden. De blir utplacerade i olika lägenheter, där de säkert har svårt att finna sig tillrätta och behövda, jobb finns ju inte på orten...  Jag har en tanke...tänk om dessa människor som varit med om så mycket kunde få flytta in tillsammans med en pensionär, i ett hus där bara ett rum används och hjälpa till med skötsel, laga mat etc samt att alla kunde vara ett gott sällskap till varandra. Jag har börjat plantera idén lite smått, Claes skrattade och önskade mig lycka till!
Vad säger ni därute?
Det finns säkert en massa hinder som säger att det är omöjligt, men man ska aldrig säga aldrig...Andreas brukar säga "Tänk utanför boxen morsan!"
Igår hade vi en mycket intensiv arbetsdag, lunch hann vi inte med, vi färdas långa sträckor mellan alla ställen i bilen och igår var det helt bedårande vackert. Solen sken från en klarblå himmel, det hade kommit några centimeter snö på natten, det var riktigt härliga vintervägar och snön gnistrade överallt. Landskapet i detta område av Sverige är fantastiskt. Det kändes som att vara på vintersemester, en härlig känsla!
Idag bär det av till Stockholm, Carolina ska få en möbelleverans och Andreas några skjortor, får se om jag hinner med nåt mer....

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Gillar idén med människorna som hjälper varandra.

Jag kan fara runt och ha allsång!!

2012-01-20 @ 23:27:55
Postat av: Liz

Visst är det ett mysigt arbete som dsk?

2012-01-22 @ 17:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0